ékszerkészítés és egyéb ügyességek

Ékszerstart

Ékszerstart

Így készítettem szájmaszkot a családnak

2020. március 23. - Cs. Andi

Jelen pillanatban még a szakértők véleménye is megoszlik, hogy a mostani járványhelyzetben van-e értelme egészséges embernek szájmaszkot viselni vagy épp többet árt, mint használ. Sajnos háromszori nekifutásra sem sikerült a patikákból beszereznem, annak ellenére, hogy egy megyeszékhelyen lakom, így be kell vallanom, hogy az elmúlt két hétben a lakásunkon és az autónkon kívül eltöltött 2×15 percet bizony maszk nélkül kellett átvészelnie a velem találkozóknak.

maszkok3.jpg

Szerencsére nem érzem magamat betegnek, de azt már mindannyian tudjuk, hogy ez korán sem azt jelenti, hogy nem vagyok vírushordozó, potenciális veszély az embertársaimra. Külföldi fejleményeket figyelembe véve úgy döntöttem, hogy maszk nélkül nem megyek neki az előttünk álló időszaknak, bár bízom benne, hogy hamarosan kapható lesz minden patikában jelképes összegért, ahogyan elvárná az ember egy pandémia idején. Reménykedek tehát a legjobbakban, viszont készülök a legrosszabbra, ezért inkább varrtam magunknak, nem csak most, máskor is azt vallom, az a biztos, ami már elmúlt.

 

Fehér és apró mintás világos pamutvászon volt csak itthon a lányok nagy szomorúságára (valami vidám, sötétebb anyagnak jobban örültek volna), azokból készült mindkét réteg, angint is találtam, de az olyan sűrű szövésű (ráadásul mintha valami felületkezelést is kapott volna), hogy orromhoz téve sajnos nem kapni alatta levegőt. Filcet olvastam még, hogy szűrőbetétnek jó lehet, az is van itthon, de meglátásom szerint csak a maszkot vastagítaná, plusz védelmet nem adna. A porszívózsák anyaga még ami eséllyel indulhat, de ilyenem sajnos nincs és komoly megerősítést sem olvastam, hogy ez 100% jó lehet (különben persze, hogy egyből beszerezném).

Szájmaszk készítése

 

Amire szükség lesz:

 

 

    • 2 db 20×20 cm-es anyag (lehet egyforma vagy egy mintás, egy fehér)

 

    • 40 cm keskeny gumi, kétfelé vágva (legjobb a kalapgumi, de sajnos már nem lehetett kapni)

 

    • 16 cm vastagabb (ékszer)drót

 

    • varrógép jó, ha van, de kézzel és türelemmel is megoldható

 

Elkészítés:

Kétféleképpen varrhatjuk össze a két anyagdarabot, vagy úgy, hogy színéről, aztán körbetisztázzuk, ezeket a részeket úgyis behajtjuk, vagy színt színoldalra fordítunk, tehát fonákoldalak felől varrunk, ebben az esetben hagyunk egy kis rést kifordítani, aztán kifordítás után ott is összevarrjuk. Én most az első változat szerint dolgoztam, mert ezek tényleg az első maszkjaink, később már jobban odafigyelek az esztétikára is és belülre fordítom, azaz teljesen elrejtem a varrott részt.

A két anyagdarabot összevarrjuk tehát és körbetisztázzuk.

Helyezzük magunk elé az összevarrt darabot és a kívülre eső anyagon jelöljük be a hajtásokat. Tollal jelöltem, de persze vannak ehhez profi eszközök is. Az első cm-t majd a legeslegvégén fogjuk behajtani, a 4.cm-nél tett jelölés pedig már az első hajtás helye. Összesen 9 jelölés lesz ezzel együtt, 1,5 cm-enként, ez 3 hajtást jelent. 

szajmaszk3.JPG

Gombostűzzük le, vasaljuk, aztán varrjuk le őket. (Gyakorlott varrónők vasalás nélkül is le tudják varrni, de mivel dupla az anyag és varrás közben húzódhat, szebb lesz ha az előmunkát sem hagyjuk ki.)

szajmaszk4.JPG

A maszk fülünkhöz eső két oldalát 1 cm szélesen behajtjuk, végiggépeljük úgy, hogy alulra-felülre már a gumikat is odaöltögetjük (oda-vissza gépeléssel ezt nem árt megerősíteni.) Érdemes ekkor felpróbálni, kisebbik lányomnak tág volt a 20 cm-es gumival, itt még tudjuk igazítani méretre a végső levarrás előtt.

szajmaszk9.JPG

Legvégül szegjük be alul és felül, aztán a felső részbe beletoljuk a merevítő drótot. A végeket én ezután sem varrtam le, nem vizes műveletekre készült ez a drót, mosás előtt inkább kihúzom majd belőle. Picike szilikont nyomtam mindkét drótvégre, hogy ne lyukassza ki az anyagot és így könnyebben a helyén is marad. Ismerősöm drót híján azt a hajlékony kis (műanyaggal bevont) drótot varrta az orr-részbe, amivel a kenyeres zacskókat zárják le.

szajmaszk8.jpg

 

Fontos tudni, hogy ez a maszk sem anyagát, sem szabásának zártságát tekintve nem megfelelő arra, hogy megvédjen a koronavírustól, ha egy fertőzött személlyel kerülünk kontaktba. Kizárólag rövid viselésre alkalmas, utána mosni, fertőtleníteni kell (gumiját ne érje a vasaló!). De elkészítettem több okból is:

 

    • ha véletlenül vírushordozó lennék, kisebb eséllyel betegítem meg a velem találkozókat (ez nem azt jelenti, hogy van maszkom, így elindulhatok a városba császkálni, kizárólag élelmiszerért megyek emberek közé, támogatom a maradj otthon mozgalmat, ha most derülne ki, hogy beteg vagyok, 4 embert tudnék megnevezni, akivel az elmúlt 2 hétben kontaktom volt, kis családomat és a lányom kedvesét, akivel szintén a mi lakásunkban szoktam találkozni; de ez nem az én érdemem, egyszerűen csak megtehetem, hogy otthon maradok)

 

    • a környező országok szinte mindegyikében kötelező a maszk viselése, bár nálunk a hivatalos állásfoglalás szerint nem kell hordani, sőt káros lehet a hamis biztonságérzet miatt, elég sok orvos mégis a viselésére buzdít, és ami még ennél is megdöbbentőbb, rengeteg kérést olvasok, hogy aki tud, varrjon maszkokat az egészségügyi intézményeknek; 

 

    • ha maszk van rajtunk, nem nyulunk a szánkhoz, szánkba, orrunkhoz önkéntelenül, s mivel nem igazán lehet megszokni a viselését, az egyfajta kényelmetlenség biztosítja számunkra, hogy egy komoly veszélyhelyzettel állunk szemben és máskor a természetesnek vett mozdulatok most tiltottak, legalábbis amíg haza nem érünk, kezet nem mosunk, maszkot le nem vetjük (és ismét kezet nem mosunk).

 

  • 3 éve már, hogy minden tavasszal, nagyjából március végén-április elején allergia miatt száraz köhögés kínoz. Igyekszem majd még szigorúbb karanténba vonulni erre az időszakra, de ha mégis el kell mennem otthonról, az a legkevesebb, hogy az állandó torokköszörülés és köhécselés miatt akkor is veszek maszkot, ha azt nem teszik időközben kötelezővé

szajmaszk7.JPG

  • Vigyázzatok magatokra, vigyázzunk egymásra! 

A bejegyzés trackback címe:

https://ekszerstart.blog.hu/api/trackback/id/tr3216268466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása